Köttfärssås med spagetti

En köttfärssås är en köttfärsås är en köttfärssås....eller är det så?!
Neej, vill jag nog påstå. Alla har vi en egen favoritblandning.

Så här ser min början på köttfärssås ut:

Fräs 2 hackade lökar tillsammans med 1 finriven morot, när löken är mjuk så får köttfärsen(2kg) gå i. Är ingen idé att göra på mindre än 2 kg tycker jag. Hos oss blir det en lagom familjelunchlåda kvar om man blandar med spagettin, och det är perfekt att ha i kylen till helgen!

Se till att ha bra kräm på plattan så det inte kokar istället för att stekas. När färsen är näst intill genomstekt så lägger jag i en köttbuljongtärning eller fond, spruttar i kinesisk soya så det blir färg och lite lagom smak.

Häller på ca 1/2-1 dl krossat linfrö och 3-5 dl vispgrädde. Hade en öppnad burk creme fraiche med ca 2 dl kvar i som jag oxå tillsatte. Om man använder krossat linfrö så syns det knappt i såsen och man lurar barnen att få i sig lite braigheter;)

Det här receptet är en variant på min älskade mammas sås och min älskade mosters sås. Enligt moster så måste man pudra på lite curry för att få rätta knycken, inte för mycket, curryn skall bara anas. Eller hur var det moster?? ;)

Duttar även i ett uns socker för det höjer också smaken lite. S & P förstås till lagom smak. Varje människas smak är ju unik så krydda på vettja.

Låt puttra en stund så kryddorna går ihop sig ordentligt.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hundraprocentrecept.blogg.se

Här kommer ni hitta recepten på maten som finns som inspiration i tidningen 100% Östersund.

RSS 2.0