Vegetarisk lasagne

Vegetarisk lasagne
4-5 port
 
1 pkt hackad spenat, 375 gr
1 brk keso, 250 gr
1 tsk italiensk salladskrydda
1 tsk riven muskot
12 lasagneplattor
Pressa spadet ur den tinade spenaten. Krydda och blanda med keson.
 
Sås:
2 dl hackad lök
smör
2-3 pressade vitlöksklyftor
2 brk krossade tomater
2 grönsaksbuljongtärningar
ca 1 tsk vardera av basilika, oregano, timjan, dragon
2 krm cayennepeppar
ca 1/-1 dl matgrädde
2 dl riven ost
Smält ner löken i smör, knappt 10 minuter och blanda med vitlök, tomat, buljongtärningar och örtkryddor.
Koka ihop ca 25 minuter och smaka av.
Varva lasagneplattorna i smord form med spenatkeson, tomatsåsen och hälften av osten. Det skall vara spenatkeso och tomatsås överst och resten av osten. Häll grädden runt kanterna. Grädda i ca 25-30 minuter(beroende på plattor) i 225 grader.
 
Eftersom jag kan tycka om när det går undan så brukar jag blanda ihop den goda tomatsåsen med riven ost, kesoröran och grädden som jag sedan varvar med plattorna. Det kanske inte blir lika snyggt men det blir definitivt lika gott om inte godare.
Som ni kanske märker är det inget salt  i utan det räcker med buljongtärningarna. Saltar ni mer blir det nog för salt.
Jag gjorde dubbel sats härom dagen och det räckte till 5 vuxna, 5 barn i blandade åldrar och så blev det lite över till en matlåda till maken:)
 
Receptet är från min egen samling.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hundraprocentrecept.blogg.se

Här kommer ni hitta recepten på maten som finns som inspiration i tidningen 100% Östersund.

RSS 2.0