Raw Food

 Jag fick ett mail idag där jag blev ombedd att prova eller lägga ut på bloggen, två olika Raw Food- recept.

Jag har aldrig testat det själv, förutom chokladbollar typ;) Men visst delar jag ut detta till er och så får vi se om jag även får tid att testa dem själv. Tack Solveig!

 

Jag heter Solveig och vill gärna slå ett slag för Raw Food.

Skickar med två recept som jag tycker är "görgoda" ett på Paprika- o Tomatsoppa 

och ett på Lakritspralin också en höjdare. 

Denna mat kan värmas upp till 42 grader så den bibehåller alla näringsämnen.

 

Paprika- o tomatsoppa

 

4 st röda paprikor

4 st urgröpta tomater

3 msk olivolja

2 st vitlöksklyftor

8 dl lantbuljong 

några kvistar färsk timjan

salt och peppar

 

Skär paprika i bitar och lägg i ugnsfast form med dom urgröpta tomaterna.

Ringla olivolja över tillsammans med vitlöken och timjan.

In i ugnen på 42 grader och låt "rosta" i ca två timmar.

Ta bort timjankvistarna och mixa resten med buljongen och smaka av med

mer timjan och salt o peppar!

Om man vill kan man värma tomatbitar med lite vitlök på och servera i soppan.

Raw food kex är gott till.

 

Lakritspraliner 10 st små bitar

 

1,5 dl mandelmjöl (antingen köpt eller mixat själv)

4 mjuka dadlar + lite agave

1-2 msk smält kokossmör (luktfria)

1 tsk eko vaniljpulver

1 tsk flytande lakritsessens (hälsokost)

smaka av med lite pressad citronsaft och en nypa salt

 

Mixa ingredienserna och lägg ut på plastfolie att rulla in

i - in i frysen att stelna så det går lättare att skära och 

att doppa i smält raw choklad - strö lite kokossocker över

och njut!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hundraprocentrecept.blogg.se

Här kommer ni hitta recepten på maten som finns som inspiration i tidningen 100% Östersund.

RSS 2.0