Risotto á la Pank

Idag åt vi Risotto á la Pank, receptet har vi fått av en familj som gått tidigare hos mig på Guldkusten.

Varför den kallas så är väl för att det är lite "man tager vad man haver när man är pank" recept:)

När jag stod och skar prinskorv som vi hade över från en tidigare lunch så kom ett barn och frågade mig:

E: Vad blir det för mat?

T: Det heter Risotto á la Pank.

E: Pank??

T: Ja. Pank är man när man har slut på pengar.

E: Jaha, det är därför du skär korven så det ser ut som pengar då?!

 

:) Visst är det härligt vad barn tänker på små detaljer som vi inte alls reflekterar över! Klart att korvslantar passar en "pank-rätt"...

Jag tog som sagt korv och köttbullar som jag fryst efter vår påskbuffé. Stekte även på bacon och rostad lök, hade slut på all färsk lök idag.

Sedan kokade jag ris enligt förpackningen och lade i fryst ärt/majs/paprika- blandning sista minutrarna.

Kryddade allt med soja,vitlök, salt, peppar och blandade ner kött- och lökblandningen.

Servera med valfria grönsaker till. Jag tog även sweet chilisås på mitt, gott!

En god och billig rätt om man sparat undan lite korv, kött, skinkrester från tidigare måltider och stoppat i frysen.

Risotto á la Pank

ca 4 port

4 dl rundkornigt ris, tex avorio

13 dl vatten

2 st grönsaksbuljongtärningar

½ gul lök

1 vitlöksklyfta

100-200 g kött, skinka, bacon, kött/korvrester

frysta ärtor och majs

olja el smör

soja

Hetta upp matfettet i en kastrull.

Fräs löken och riset.

Häll på vattnet och buljongen och koka i ca 25 minuter(kolla förpackningen.

(det går även bra att ta vanligt ris)

Fräs kött och vitlök i stekpanna. Smaksätt med soja.

Blanda i grönsakerna när riset nästan är klart.

Blanda i köttet, smaka av med salt och peppar.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hundraprocentrecept.blogg.se

Här kommer ni hitta recepten på maten som finns som inspiration i tidningen 100% Östersund.

RSS 2.0