Glöggkaka

Glöggkaka 
 
2 ägg
1 dl socker
1 dl farinsocker
100 g smält smör
1 dl grädde
1 dl glögg
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 dl russin och skållad mandel
Glasyr:
2 dl florsocker
2 msk glögg
1/2 dl grovhackad skållad sötmandel
Börja med att sätta ugenen på 175 grader.
Vispa ägg och socker pösigt.
Tillsätt de övriga ingredienserna och rör till en slät smet.
Jag tyckte att det blev lite för lite glöggsmak så jag undrar om man inte skall ta lite mer koncentrerad glögg. Det tror jag blir bättre även om det här också blev gott.

Häll smeten i en smörad och bröad form, ca 1 1/2 liter.
Grädda i nedre delen av ugnen i 45-50 minuter. Känn med sticka så du ser att den är klar. Låt svalna lite innan du vänder upp den på ett fat.
Rör ihop glasyren till en slät smet. Lika här, pyttsa i mer koncenterad glögg.

Viktigt att kakan får kallna innan du ringlar över glasyren annars blir det som för mig (som är för ivrig jämt, suck) att det mesta rinner ner på fatet! Toppa med sötmandeln.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hundraprocentrecept.blogg.se

Här kommer ni hitta recepten på maten som finns som inspiration i tidningen 100% Östersund.

RSS 2.0