Spenat- & Fetaostpaj

Spenat- & Fetaostpaj

350 g tinad spenat
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
smör att steka i 
Pressa ur allt blött ut spenaten i ett durkslag. 
Stek lök och vitlök mjuka i smör.
 
200 g fetaost
1 1/2 dl riven ost
1/2 tsk salt
svartpeppar
riven muskotnöt
2 dl matgrädde
Smula ner fetaosten och övrigt i löken tillsammans med spenaten.
Låt puttra ca 10 minuter.
 
Pajskal:

125 g smör
3 dl mjöl, gärna 50/50 av graham- och vetemjöl
nästan 1/2 dl vatten
Kör i matberedare till en jämn massa.
Tryck ut i pajform och förgrädda i ca 15 minuter.
Fyll med spenatmassan och dekorera med svarta oliver eller tomater.
Kör i ugn på 200 grader i ca 25 minuter.
 
Receptet har jag fått av min kusin och är den paj jag ätit flest gånger i mitt liv:) jättegod!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hundraprocentrecept.blogg.se

Här kommer ni hitta recepten på maten som finns som inspiration i tidningen 100% Östersund.

RSS 2.0