Svartrotssoppa med rosmarin

Soppa igen…

Ni kanske märker att jag gillar soppor?!  Supergott, enkelt och billigt. Och skönt för lilla magen nu när det är kyligt ute.

Receptet jag har valt ut extra den här veckan kommer från Jens Linder, känd matskribent på DN och kokboksförfattare, som jag har haft äran att laga mat tillsammans med när jag varit i Grythyttan på utbildning . En mycket trevlig kille med kloka tankar om mat och barn.

Är ni nyfikna på vårt möte så titta in här på bloggen.

Svartrotsoppa med Rosmarin

 4 port

1/2 citron

ca 400 g svartrötter

3 hackade schalottenlökar

1 msk smör

1 liter hönsbuljong (vatten + tärning)

1 tsk torkad rosmarin

2 tsk finhackad färsk ingefära

1 dl vispgrädde

svartpeppar

1 tsk pressad citronsaft

 några rosmarinkvistar

 

Pressa en halv citron i en bunke med vatten som ska täcka svartrötterna så att de inte mörknar.

Skala dem med en potatisskalare. Skär dem i småbitar och lägg ner i citronvattnet vartefter.

Stek lök och svartrot i smör i en kastrull några minuter under omrörning utan att den tar färg. Tillsätt buljongen och rosmarin. Låt sjuda i ca 30 minuter tills svartrötterna är mjuka.

Tillsätt ingefära och mixa soppan slät. 

Blanda ner grädde och smaka av med peppar och citronsaft. 

Garnera med rosmarinkvistar.

Servera tillsammans med ett gott honungsbröd som ni hittar receptet här på bloggen.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hundraprocentrecept.blogg.se

Här kommer ni hitta recepten på maten som finns som inspiration i tidningen 100% Östersund.

RSS 2.0