Farmors köttbullar med kokt potatis och brunsås

Har äntligen fått ta del av svärmors recept på köttbullar! Fast när jag läser receptet så tänker jag att det kan inte vara köttbullarna i sig som är så goda, för dom innehåller inget märkvärdigt.

Eller så är det det som gör att de blir så goda, rena enkla smaker. Eller så är det såsen, och den har jag inte fått recept på än...

Som alltid så gör ju jag en större mängd än de flesta och använder mig då av sprits och plåtar. Men även om man bara gör en mindre sats så är det så simpelt med ugnsvarianten eftersom jag då inte måste passa lika mycket och det blir betydligt mycket mindre stekos.

Well...här kommer receptet:

1 kg köttfärs (el 600 älg och 400 nöt)

1 dl havregryn

2 dl vatten

1 msk salt

1 tsk svartpeppar

Låt grynen svälla en stund med vattnet och blanda sen ner färs och kryddor.

Rulla bullar och stek i panna eller testa min variant med sprits och switsch in i ugnen.

Farmors köttbullar med brunsås, kokt potatis och lingonsylt!

Varför de heter Farmors köttbullar är ju såklart för att det är mina barns farmor, och farmors köttbullar är godast!(ledsen för det momma!)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hundraprocentrecept.blogg.se

Här kommer ni hitta recepten på maten som finns som inspiration i tidningen 100% Östersund.

RSS 2.0