Fiskgratäng

Idag blev det Fiskgratäng på Nygården till middag.

Stekte laxbitar och kryddade med salt och citronpeppar.

Eftersom tiden var knapp och hungern hos alla var stor, så vispade vi ihop pulvermos.

Kryddade den med salt, en gnutta socker, smör och riven muskotnöt.

Sedan lade jag mosen i smord ugnsform längs kanterna, lade den nästan genomstekta laxen i mitten och hällde över kryddig Bearnaisesås(japp, påse det oxå). Rev på lite ost och körde in i ugn för gratinering.

De söta burkarna är julklapp från bror och svägerska:) torkad ringblomma, torkad citrontimjan och torkad lavendel från deras egen täppa.

Gott att smula över salladen!

Är det ett tecken på att man börjar bli gammal när man uppskattar sådana "egengjorda" gåvor mer än köpta saker?? Vet inte, men jag tycker det är så kul när man får det:)

Vissa dagar är både ork, tid och kassa knapp. Då tycker jag det är så skönt att man kan köra lite genvägar i matlagningen. Jag känner inte att jag är en sämre kock el mamma för det. Vi äter bra kost mestadels så om man ibland tar till påssås el pulvermos så tycker jag inte att det gör något!

Lyssna lite här! 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hundraprocentrecept.blogg.se

Här kommer ni hitta recepten på maten som finns som inspiration i tidningen 100% Östersund.

RSS 2.0