Smörgåstårta

Kalasgott

På måndag fyller vår äldsta son 16 år! Och nästan ända sedan han lärde sig prata så har han på sin födelsedag önskat sig smörgåstårta.

För honom har inte gräddtårtan varit så viktig, vilket mottogs sådär bland vännerna när han var liten. Men med en gotteråtta till mamma så har vi såklart serverat både och.

Smörgåstårtorna har sett olika ut genom åren men här ska jag ge er receptet på den jag gillar mest. Mängden per person är jättesvårt att säga då alla i min familj älskar smörgåstårta….

Smörgåstårta ca 12 bitar

Lager 1

12 skivor kantskuret formbröd

2 dl creme fraiche

1 dl majonäs

300 g finhackad kallrökt lax

dill

citron

 

Lager 2

12-16 skivor kantskuren kavring

2 dl creme fraiche

1 dl majonäs

½ - 1 dl pepparrotsvisp

200 g finhackat hamburgerkött

 

Lager 3

12 skivor kantskuret formbröd

3 dl creme fraiche

1 dl majonäs

1 dl böcklingpastej

1 liten finhackad röd lök

Garneringen brukar jag oftast göra ”per bit”, så att alla får av alla godsaker. Och vad man väljer att lägga på är ju en smaksak.

skivat hårdkokt ägg

gravad el kallrökt lax

ostrullar

skinka

räkor el Kräftstjärtar

finhackad purjolök

ruccola kan man fästa längs sidorna

blå vindruvor

cocktailtomater

citron

gurka

röd el svart kaviar

etc….



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hundraprocentrecept.blogg.se

Här kommer ni hitta recepten på maten som finns som inspiration i tidningen 100% Östersund.

RSS 2.0