Honung - & Ingefärslax med Olivbulgur

Hittade ett recept på fiskpaketet jag köpte idag. Gjorde om det lite, tog fetaost istället för chevre för att vara säker på att barnen skulle äta den:)
Honung - & Ingefärslax med Olivbulgur 
4 port
4 bitar lax
1 bit finriven ingefära, ca 20 g
2 tsk honung
1 tsk salt
100 g fetaost (eller chevre om man tycker om det)
Blanda ingefära, honung och salt. Bred ut det på laxen som du lagt i smord ugnsform. Smula över osten. Kör i ugn på 200 grader i ca 12 minuter.
 
3 dl bulgur kokas i 
6 dl hönsbuljong i antal minuter som står på förpackningen.
Hacka 4 salladslökar, el ca 2 dl purjolök som jag hade, och oliver.
Blanda ner det i den färdiga bulguren innan servering.
Servera tillsammans med Ajvarkål. 
Riv en liten bit vitkål och en rätt så stor morot.
Blanda ett par dl creme fraiche och ca 1 dl mild Ajvar Relish med ca 1 tsk Vegeta (smaka,smaka,smaka för att känna om det blir bra).
Blanda runt kål och morötter i röran så att allt blir ordentligt blandat. 
 
I familjen blev det delade meningar om hur gott eller inte det var. Det mesta beror på om man gillar ingefära eller inte. Jag älskar ingefära och tyckte det var så gott att jag absolut kan göra rätten igen.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hundraprocentrecept.blogg.se

Här kommer ni hitta recepten på maten som finns som inspiration i tidningen 100% Östersund.

RSS 2.0