Saffranskaka

Idag hjälpte Måns mig att baka en god Saffranskaka. Jag är ju fortfarande lindad om högerhanden och svag så vi hjälps åt så gott vi kan och det gick bra:)
Receptet heter i min pärm "Dagis-Mias Saffranskaka" och är ett recept som jag fick av Olles "dagis"- fröken för en sisådär 15 år sedan. Minst en gång per år gör jag den, och inte enbart till jul. Det är gott med saffran andra årstider också tycker jag.
2 ägg
1 1/2 dl socker
100 g smält smör
1 1/2 dl fil / gräddfil / kesella
2 påsar saffran
1 tsk kardemumma
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
russin
Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner smör, fil, stött saffran och kardemumma.
Blanda och rör ner mjöl och bakpulver.
Smöra, bröa en form och lägg russin i botten(så hamnar de överst på kakan när den vänds).
Grädda nederst i ugn i 175 grader, ca 40 minuter.
Låt kakan svalna lätt innan den stjälps upp. Sikta florsocker över.
Månsson å jag drack te och mumsade ljummen saffranskaka tillsammans med pepparkakor.
Måste börja julmysa nu!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hundraprocentrecept.blogg.se

Här kommer ni hitta recepten på maten som finns som inspiration i tidningen 100% Östersund.

RSS 2.0