Recept till mat på en 50-årsmiddag

Till förrätt gjorde jag en soppa på Svartkål. Det har jag varken använt tidigare eller ens sett, vad jag vet.
Men eftersom både savoykål och grönkål är gott så borde ju en blandning av dem båda bli bra?!
Tinas Svartkålssoppa 
(den här mängden räckte till 9 vuxna, 1 14-åring och 2 yngre barn + en lunchlåda, men då åt vi den ju bara som en förrätt)
2 hackade gula lökar
1/2 vitlök solo
smör 2 stånd svartkål
3 grönsaksbuljongtärningar
2 liter vatten
5 dl creme fraiche
salt
peppar
Vegeta
 
Fräs lök och kål i ganska mycket smör. Pressa i vitlöken efter en stund. Låt allt fräsa ca 10-15 minuter så lök och kål blir mjukt. Häll på vatten och buljongtärningar. Koka i 15 minuter. Mixa soppan så slät du vill ha den. Tillsätt creme fraiche och kryddor efter smak.
Servera gärna i koppar el muggar. 
Det gröna som ni ser på bordet är det som blev kvar av svartkålen efter att jag tagit det som gick att använda till soppan. Tyckte de så lite roliga ut så dom fick bli bordsdekorationer:)
Till fördrinken (het äppeljuice med päroncognac) serverade vi smördegssnurror med feta och spenat.
Kavla ut degen något. Bred på en blandning av mosad feta, avrunnen bladspenat och vitlök.
Rulla ihop från långsidan, skär i knappt 1 cm breda skivor. Platta till dem något, pensla med uppvispat ägg och strö på grovhackade pumpakärnor.
Grädda i 10-15 minuter på 225 grader. Ta ut dem när de fått fin färg och pöst upp sådär härligt. 
Vi hade även smetat färskost på grissinipinnar(smeta på halva så det går att hålla i den nertill) och så virade vi sagolikt god lufttorkad skinka från Brunkulla Gård runt dem. Åsså kunde man tugga på lite ölkorvar:)
Till varmrätt gjorde jag lax med purjolöksgrädde & koke peran.
Laxen lägger jag som ni ser i en smord ugnsform, kryddar med salt och citronpeppar. Lägg på hackad el skivad purjolök efter tycke och smak. Häll över mycket grädde och kör i ugnen tills fisken är färdig. Serverade tillsammans med min pizzasallad som ni hittar recept på här.
Till dessert blev det knapriga Maryland chocolate cookies i bitar/smulor, varvat med hemgjord äppelmos och vaniljkesella. Dekorerade med torkade ringblomsblad och härligt röda rönnbär.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hundraprocentrecept.blogg.se

Här kommer ni hitta recepten på maten som finns som inspiration i tidningen 100% Östersund.

RSS 2.0