Provencalska färsspett med bön- & couscoussallad

Igår fick jag till det så bråttom vid lunchen så jag hann inte fota maten....men maten var jättegod så jag föreslår att ni testar den:)
Och som jag sagt förut, mat på spett går alltid hem hos barnen! Det jag gjorde på jobbet var att jag inte blandade samman lök-bönröran med couscousen utan serverade dem var för sig.
Provencalska färsspett med bön- & couscoussallad 
4 port
600 g nötfärs (kan även använda lamm om du vill)
1/2 riven gul lök
2 hackade vitlöksklyftor
1 ask djupfrysta Provensalska örtkryddor
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
Blanda samman färs,lök, örtkryddor, salt och peppar. Forma till järpar.
Stek ca 10 minuter i ugn och vänd ev några gånger. Trä dem på spett när de är klara.
Bönsallad: 
3 dl vatten
3 dl couscous
1/2 dl svarta kokta bönor
1/2 msk olivolja
80 g färska champinjoner i bitar (skivade på brk funkar oxå)
1 röd lök i klyftor
10 svarta oliver
S & P
1 knippe gräslök i 2 cm bitar
1 knippe timjan i grova bitar
Tillaga couscous enligt förpackningen. 
Skölj bönorna. Hetta upp olivoljan och fräs svampen. Tillsätt bönor, lök och oliver.
Blanda med couscous och krydda med S & P. Strö över färska örter. 
Servera tillsammans med ca 2 dl matyoghurt.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hundraprocentrecept.blogg.se

Här kommer ni hitta recepten på maten som finns som inspiration i tidningen 100% Östersund.

RSS 2.0