Fisk på Savojkålsbädd

Jaha....idag tyckte jag att maten på jobbet blev för "mesig". Jamen då kommer en efter en av pedagogerna och säger, Åh vilken god fisk, Åh vad gott det var!

Eeeh, var det mina smaklökar som inte var på topp kanske. Barnen hade också ätit jättebra så det var nog så;)

Recept finns med bilderna, plus lite mer gott man kan passa på att använda olika sorters kål till nu så här på vintern.

So, here we go...

Om du har möjlighet så tänk på att köpa bra fisk.

Till 4 pers så behövs ca 500-600 g vit fisk.

Jag lät den koka sakta på inte så hög värme i bleck i ugn med en gnutta vatten och salt. Täck med alu.folie för att behålla saftigheten.

När den var nästan färdig så tog jag ut den och lade på savoykålstäcket i annan form.

Savoykål! Härligt grön och krusig:)

Jag skivade den i matberedaren och släppte sedan ner den i kokande vatten med salt och finhackad purjolök. Sjud i 1-2 minuter bara. Plocka upp och låt rinna av i durkslag.

Lägg den sen i smord ugnsform och lägg den nästan klara fisken ovanpå.
Gör en god vitsås på:

1-2 msk smör, 3 msk vetemjöl som du rör ihop i kastrull. Späd eftersom med fiskbuljong, grädde och lite vatten. Såsen ska vara tjock.

Smaksätt med 1 msk pressad citron och ett par msk riven pepparrot, S & VP. 

Häll såsen över grönsaker och fisk och låt gå i ugn tills fisken är helt genomkokt.

Servera tillsammans med koke peran.

Supergod Rödkålssallad som många av barnen tycker om hittar du här:


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hundraprocentrecept.blogg.se

Här kommer ni hitta recepten på maten som finns som inspiration i tidningen 100% Östersund.

RSS 2.0