Juliga kyckingspett

Juliga kycklingspett

Goda som tilltugg på glöggfesten, men de kan också serveras som middagsmat tillsammans med ris, mango chutney och matlagningsyoghurt.

 

Ingredienser

900 g kycklingfilé

Marinad

3 msk olja 


3 msk honung 


3 msk pressad citron


1 msk garam masala


1 msk ingefära, finriven


2  pressade 
 vitlöksklyftor

2 tsk salt

 

Gör så här

Dela varje filé i 4–6 avlånga bitar. Blötlägg grillpinnarna.

Blanda olja, honung, citron, garam masala, ingefära och pressad vitlök.

Blanda kycklingen med marinaden och låt gärna ligga några timmar.

Sätt ugnen på 250 grader.

Trä upp kycklingen på spetten.

Salta runt om och stek mitt i ugnen, gärna på plåt med bakplåtspapper, ca 10 minuter. Vänd spetten efter halva tiden.

Receptet kommer från Maud Onnermark
 - “Go´kväll”

 

Bilden är från vår jullunch på Guldkustens förskola och vi åt saffranscreme och potatisgratäng med VBost och svamp till.

Saffranscreme är creme fraiche blandat med saffran efter smak, salt och vitpeppar.

Potatisgratängen blandade jag med riven Västerbottenost och taggsvamp som jag fräste i smör, vitlök,S & P. 

Väldans så gott!

Vi hade även Anjovispizzan som ni hittar här på bloggen och en härlig grönkålssallad med fileéad apelsin och julröda äpplen. Vinegrätten gjorde jag på rapsolja, rödvinsvinäger, dijonsenap, honung, S & P.

 

 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hundraprocentrecept.blogg.se

Här kommer ni hitta recepten på maten som finns som inspiration i tidningen 100% Östersund.

RSS 2.0