Kaviarfisk

Kaviarfisk

Föreställ er ett höstlikt hav i Norge, vågor som svalpar runt båten, fiskemän med sydvästar och stora regnkläder. Under de där sydvästarna tittar några välbekanta ansikten fram.....kooperatörer från jobbet:)

För ett tag sedan fick vi äta av sej som de fiskat och jag fick byxa fisk som jag inte gjort förr. Men det visade sig att jag gruvat mig för det i onödan, det var ju fort gjort:)

Jag kokade den sakta i bleck i ugn under folie med bara S & VP tills den var genomkokt. Gjorde sedan en sås på havregrädde, Kalles kaviar, S & VP och lite av fiskspadet som jag hällde över när maten skulle fram på bordet.

Till detta åt vi potatis som barnen plockat i Digernäs hos Harry.

Det är en ynnest (var tvungen att slå upp vad det betyder egentligen och det visade sig att det stämde precis med det jag vill säga) "En ynnest är en oväntad gåva, något som en annan unnar dig"

att få laga mat på Guldkusten, att få dessa gåvor i form av fisk, sylt, egengjord buljong mm. Att vi tillsammans tänker att maten får kosta, att det är viktigt vad våra barn äter och att vi väljer att lägga fokus på det. Jag vet att det är få ställen förunnat.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hundraprocentrecept.blogg.se

Här kommer ni hitta recepten på maten som finns som inspiration i tidningen 100% Östersund.

RSS 2.0