Kycklingpaj

Fyllningen i receptet som följer, räcker till två pajskal så passa på att göra en extra för att dela i bitar och lägg i frysen. Jättebra att hitta när det behövs matsäck till någon utflykt.

Recept till ett pajskal:

125 gr smör

3 dl mjöl ( jag tar 2 vete och 1 graham)

2 msk vatten

Blanda och förgrädda ca 15 minuter i 225 grader

Fyllning ( räcker till två pajskal):

Hacka 1 gul lök hyfsat smått, häll av spadet från 1 brk skivade champinjoner och fräs detta i en klick smör eller olja i några minuter.

Dela en grillad kyckling i små bitar. Blanda ner det i löken tillsammans med 5 dl creme fraiche, 1/2 - 1 dl tomatpuré och S & P. Låt puttra i 10 minuter.

Jag tycker det är skönt att använda plasthandskar när jag delar kyckling eller jobbar med kött eller knådar degar eller blandar stora mängder sallad (typ i hink-mängder) eller påtar i rabatter/planterar om blommor....jag är nog en sucker för engångs-plasthandskar. Inte så bra för miljön dessvärre...

Fördela kycklingröran i pajskalen, strö över riven ost(jag brukar blanda ner den lite i smeten)och lägg på oliver efter tycke och smak.

Gratinera och servera tillsammans med en god sallad och ett gott bröd. Eller som en av flera rätter på en buffé.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hundraprocentrecept.blogg.se

Här kommer ni hitta recepten på maten som finns som inspiration i tidningen 100% Östersund.

RSS 2.0