Palsternackssoppa med rostad sötpotatis & knaperstekt bacon

Tänk att sånt här kan reta gallfeber på mig! Hur kan man plasta in en och en palsternacka???!!! Har det med hållbarhet att göra...tveksamt. Det tar massor av minuter att ta bort all plast och tänk allt jobb för att plasta in dem...och allt jobb att göra all plast...och all onödig miljöförstöring i samband med det...MORR!

Ok, till dagens recept och lunchen vi åt på GK.

Palsternackssoppa 

4 port

550 g palsternacka

120 g potatis

80 g gul lök

1 vitlöksklyfta

1 msk olivolja

5 dl vatten

5 cl vispgrädde

1 msk vitvinsvinäger

salt 

svartpeppar

Skala och skär ner palsternacka, potatis, gul lök och vitlök i bitar. Fräs i oljan. Tillsätt vatten och koka tills rotfrukterna är mjuka. Häll i grädde, koka upp och mixa sedan till en slät soppa.

Smaka av med vinäger, salt och peppar.

Rostad sötpotatis 

160 g sötpotatis

1 msk olivolja

salt

svartpeppar

Skala och tärna sötpotatisen. Blanda den med olja och kryddor. 

Kör i ugn på 180 grader i ca 10 minuter. 

Stek samtidigt baconbitar så de blir härligt knapriga.

När jag dukade fram lunchen så lade jag en sötpotatis på varje bord för att barnen skulle få se hur en sådan ser ut, storlek, färg, tyngd, doft....man får in mycket i en sådan matstund:)

Av en kollega fick jag betyget: "Vilken fin och god rätt. Det här skulle jag absolut kunna beställa på en restaurang".

Medan jag av några barn fick: "Det var bara sådär och för någon passade inte dennes smak" :) 

Prova gärna och berätta vad ni tyckte! Åsså lyssnar ni på den här!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hundraprocentrecept.blogg.se

Här kommer ni hitta recepten på maten som finns som inspiration i tidningen 100% Östersund.

RSS 2.0