EnergiBars

Prövade idag att göra egna energibars för att ta med på lovet. Bra att pyttsa i om det behövs energi i backen.
Receptet är från Maxiköket.
EnergiBars 
ca 10 bitar (eller fler om man gör mindre)
1 dl fiberhavregryn
1 dl solrosfrön
1 dl pumpakärnor
1/2 dl sesamfrön
1/2 dl russin
1/2 dl torkade blåbär
2 tsk vaniljsocker
1 1/2 dl kanel
1 msk kakao
2 msk flythonung
2 äggvitor
Sätt ugnen på 125 grader.
Blanda alla torra ingredienser och rör sedan i honung och äggvitor.
Klä en avlång brödform med bakplåtspapper. Lägg ner smeten och pressa ned den ordentligt.
Grädda mitt i ugn i ca 10 minuter.
Låt kakan svalna av och kyl den innan den skärs i bitar.
Full med energi och fri från konstgjorda medel.
Sen om den passade min smak eller inte...... Tror faktiskt, tro det eller ej, att den nog varit bättre utan kakao. Sen är ju inte jag så förtjust i honung. Men det är ju min åsikt förstås:)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hundraprocentrecept.blogg.se

Här kommer ni hitta recepten på maten som finns som inspiration i tidningen 100% Östersund.

RSS 2.0