Kycklingbiffar med Mango Chutney

Kycklingbiffar med Mango Chutney

4 pers

1/2 dl kokosflingor (om du har tid låter du kokosflingorna dra i lite mjölk 20 minuter)

500 g kycklinglårfilé 
1 tsk kardemumma, hela frön 
1 st ägg 
1/2 dl ströbröd 
1/2 tsk salt 

Kokosris

3 dl basmatisris 
1 burk kokosmjölk, 400 ml 
2 dl vatten 
1 nypa salt 
4 st limeblad (kan uteslutas) 

Serveras med

Mango Chutney 
limeklyftor 

1. Kycklingbiffar
Kör lårfiléerna till medelgrov färs i din matberedare.

2. Rosta kardemumman någon minut i torr panna tills den doftar och krossa den sedan i mortel.

3. Rör ihop kycklingfärs, kardemumma, ägg, ströbröd, salt och urkramade kokosflingor.

4. Forma färsen till trinda biffar och stek gyllene på båda sidor i lite smör eller olja.

5. Lägg därefter lock på stekpannan och låt gå klart på låg värme, ca 10 minuter.

6. Kokosris
Måtta upp ris, kokosmjölk, vatten och salt i en kastrull.

7. Tryck ner limebladen.

8. Koka som vanligt ris fast gärna på något lägre värme, knappt 20 minuter eller tills riset absorberat all vätska.

9. Servera kycklingbiffarna med kokosris, mango chutney och limeklyftor.

Receptet kommer från Lotta Lundgrens kokbok "Om jag var din hemmafru"

Dessvärre så hittade jag det här receptet just när jag skulle till och hitta på något med kycklingen så jag hade inte ingredienserna till riset hemma. Det fick bli plain and simple Jasminris. Det tackade mina barn mig för. De var inte överförtjusta i smaken på kycklingen heller....men jag älskar kardemumma så jag tyckte det blev gott. Med mango chutney till och tanken på kokosriset så blev det lite indiskt...mmm, gott!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hundraprocentrecept.blogg.se

Här kommer ni hitta recepten på maten som finns som inspiration i tidningen 100% Östersund.

RSS 2.0