Fisk under sprött täcke

För ett tag sedan gjorde jag en maträtt från Östergårdsskolan i Halmstad där man valt att laga mat med färska råvaror, bla gör man 2000 portioner potatismos i det här receptet!! Så där kan jag slänga mig i väggen med mina 25 potioner:)
Hur som helst var det lika gott som det doftade!
Dessvärre är receptet för 100 pers så man får göra på "en höft" helt enkelt, varför det nu heter så?..
Fisk under sprött täcke
Sej el Torskfilé
S & P
Lägg fisken i ugnsform, salta och peppra.
Blanda ihop:
ströbröd
riven Kvibille cheddar
hackad persilja
pressad/hackad vitlök
S & P
Strö detta över fisken, ringla över rikligt med flytande smör.
Grädda i ugnen i 140 grader till nästan klar, höj till 200 på slutet för att färgsätta och gå klar.
 
Potatismos
Potatisen kokas mjuk, häll därefter i mjölk(gärna uppvärmd) och flytande smör.
Vispa med elvisp till slät, ej för länge för då blir moset segt. Krydda med vitpeppar, salt och muskotnöt.
 
Krämig kålssallad med pepparrot
1/4 kålhuvud
riven pepparrot efter smak
4-5 dl creme fraiche
1 dl majonäs
S & P
Och det bästa av allt, barnen åt jättebra:) formarna kom tomma tillbaka till köket! Sådana dagar känner jag att jag valt rätt yrke:)
(Nu är jag tvungen att ta en skrivpaus för att dansa med Måns till Lisa Lövbrands Truly. Vilken underbar danslåt!! Och Måns är den enda här hemma som man med lätt övertalning kan få dansa med...)
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hundraprocentrecept.blogg.se

Här kommer ni hitta recepten på maten som finns som inspiration i tidningen 100% Östersund.

RSS 2.0