Vinbärsstek med skysås och peran

Söndagsstek på en måndag

Förra måndagen när jag kom hem fick jag mig serverat en härlig söndagsstek med god sås och kokta potatisar.  Stek känns ju annars som en helgrätt, en typisk söndagsstek fick jag ofta hos min farmor och farfar.

Men har man tiden så varför inte ta det på en måndag...Här har jag dock följt i farmors fotspår och lagt det som en traditionell söndagsrätt.

 

Vinbärsstek med kokt potatis och sås

6-8 port

 

ca 850 g nötkött, rostbiff el liknande

3 dl buljong

1 dl outspädd svartvinbärssaft

1/2 dl kinesisk soja

1 tsk timjan

1 tsk hela enbär

2 krm svartpeppar

1 köttbuljongtärning

1 vitlöksklyfta

1 gul lök i bitar

 

Koka upp buljong, saft och soja.

Lägg i kryddor, buljongtärning, vitlök och den gula löken. Koka upp.

Stick in en köttermometer i köttet så spetsen kommer mitt i den tjockaste delen. 

Lägg ner köttet i buljongblandningen (viktigt att det kokar så att "porerna" snabbt sluter sig och köttet förblir saftigt). Låt sjuda tills köttets innertemp är 75 grader.

Ta upp köttet och låt det vila ca 20 minuter innan det skärs upp i tunna skivor.

 

Sås:

8 dl kokspad

1 dl mjölk

1 dl vispgrädde

5 msk vetemjöl

 

Sila kokspadet och koka upp skyn till såsen.

Vispa samman mjölet, mjölken och grädden. Vispa sedan ner det i den heta skyn. Låt såsen koka ca 3-5 minuter.

Smaka av om det behövs mer kryddor.

Koka potatis till


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hundraprocentrecept.blogg.se

Här kommer ni hitta recepten på maten som finns som inspiration i tidningen 100% Östersund.

RSS 2.0