Cornflakespanerad torsk med potatismos

Till 4 portioner Cornflakespanerad torsk behövs:

500 g KRAV (helst) torsk

4 msk smör- & rapsolja

1/2 dl ströbröd

2 dl cornflakes

2 krm salt

1 pressad vitlöksklyfta

 

Sätt ugnen på 225 grader.

Lägg fisken i en ugnssäker form.

Blanda smör- & rapsolja, ströbröd, flingor, salt och vitlök. Krossa ev flingorna lite.

Fördela röran över fisken.

Stek i mitten av ugnen i ca 20 minuter.

Servera med gott potatismos och broccoli till.

 

Så här gör jag potatismos.

6-12 potatisar, helst en mjölig sort

50 g smör

2-3 dl mjölk

salt

vitpeppar

riven muskotnöt

Koka upp skalad potatis i mindre bitar. Låt dem koka helt mjuka i saltat vatten. 

När potatisen blivit mjuk så tillsätter jag ganska mycket smör, varm mjölk, salt, vitpeppar och riven muskotnöt.

Sen kör jag elvispen tills peran har bytt skepnad och blivit mos.

Smaka av med alla kryddor tills du är nöjd med smaken och mjölk tills konsistensen är perfekt.

En annan dag ska jag visa hur ni skall ta hand om överbliven potatismos och broccoli, så spar resterna:)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hundraprocentrecept.blogg.se

Här kommer ni hitta recepten på maten som finns som inspiration i tidningen 100% Östersund.

RSS 2.0