Rökt regnbåge med kall örtsås och kokt färskpotatis

 

I all enkelhet

Midsommar kan ju firas stort eller smått. Stora härliga fester med släkt och vänner eller bara tillsammans med familjen.

Jag är uppväxt med dans kring midsommarstången hemma tillsammans med min familj, farmor och farfar och mormor och morfar. God mat  och pappas dragspelsmusik.

Nu när jag har egna barn så försöker jag låta dem få lika ljuva midsommarminnen som jag har.

Vi binder kransar till stången tillsammans med lillebror med familj. Vi äter mammas goda mat och dansar till pappas dragspelsmusik.

Och även om jag tycker att det är härligt med mycket och god mat så kan man välja att äta enkelt, men gott, även på midsommar.

Själv tror jag att jag skall bidra med en riktigt god rökt regnbåge  med sås och potatis.

 

Rökt regnbåge med kall örtsås och kokt färskpotatis

Köp en god varmrökt regnbåge som du lägger upp på vackert fat och dekorerar med blommor från ängen.

Koka färskpotatis tillsammans med några dillkvistar och blanda runt en klick smör innan servering.

Blanda creme fraiche med salt, peppar, pressad vitlök, flytande honung och massor av hackade gröna örter. Garnera med lila gräslöksblommor.

Såsen går att göra dagen innan.

 

Nu tar jag sommarlov med lata dagar fyllda av både god mat lagad med omsorg, fika på något av våra mysiga caféer eller kanske snabbmat från någon kedja längs vägen till sommarens utflykter.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hundraprocentrecept.blogg.se

Här kommer ni hitta recepten på maten som finns som inspiration i tidningen 100% Östersund.

RSS 2.0