Västerbottenbakad torsk med Potatismos

Vardagslyxig mat

Häromdagen fick jag en tanke till mig av en person som läser min matsedel här i 100 %. ”Det känns som att det är lite vardagslyxig mat”, sa hon. En annan har sagt att ”Det där är ju så märkvärdiga rätter…” 

Ibland är det rätt bra att få någon annans tanke om sin egen.

De flesta av de recept jag visar er här och på bloggen (gå gärna in där och titta för där finns mer än det som visas i tidningen) är faktiskt den mat jag lagar till barnen på förskolan där jag jobbar. Jag vet att vi har det bra hos oss och får äta bra mat lagad av bra råvaror från grunden. Men det är för att kooperativet har den tanken att maten och måltiden är viktig.  Så för mig är det egentligen vanlig mat men såklart ibland med lite extra lyx.

Fisken ni får här idag kan man tycka är lite extra lyxig med sin Västerbottenost, och den är så god att den absolut passar på en middag på helgen med goda vänner.

 

Västerbottenpanerad torsk med potatismos

4 pers

500-600 g KRAVmärkt torsk

1 tsk salt

1/2 pressad citron

2-3 msk vatten

1 liten finhackad gul lök

1 tsk paprikapulver

1 dl hackad dill

1 dl ströbröd

2 dl grovriven Västerbottenost

100 g smält smör

 

Sätt ugnen på 225 grader.

Dela fisken i portionsbitar, Lägg i ugnsform, häll på salt, citron, vatten och täck med aluminiumfolie.

Låt stå i ugnen 10 minuter.

Blanda ner lök, paprikapulver, hackad dill, ströbröd och VB-ost i det smälta smöret.

Fördela ostblandningen på fisken.

Gratinera i ugn på 225 grader i ytterligare 10 minuter.

 

Servera med hemgjort potatismos eller kokt potatis och smörstekta haricot verts. Jag kryddade på dem med lite vitlök och strösslade över pumpakärnor.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hundraprocentrecept.blogg.se

Här kommer ni hitta recepten på maten som finns som inspiration i tidningen 100% Östersund.

RSS 2.0