Mumsiga Kladdkakan

Här får ni receptet på kanske den godaste kladdkaka jag någonsin smakat! Receptet har jag haft i min ägo i flera år men aldrig gjort den...tur att jag gjorde den idag så jag inte väntade i flera år till! Tror att jag fått det av min kollega Marie:)
Lyssna på den här medan och bli Happy, för det blir man ju av en god kaka!
Here we go!
4 ägg, jag tog 6 st små från våra dvärghöns
6 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 tsk salt
6 msk kakao
3 dl vetemjöl
200 g smält smör
Rör ihop ägg och socker.
Tillsätt resten av ingredienserna och rör samman allt till en jämn smet.
Häll i smord och bröad liten långpanna.
Grädda i 25 minuter på 175 grader.
Till glasyr behövs:
150 g smör
3 tsk vetemjöl
3 - 4 msk kakao
6 msk socker = nästan 1 dl
3 dl vispgrädde
Koka allt i några minuter.
Bred över kakan när den kallnat helt. Låt glasyren stelna lite innan du skär upp kakan.
Som dekoration idag valde jag torkade ringblomsblad, som ju går att äta:)
 
Som ni märker så är det här alltså ingen kaka att välja om man tänker på baddräktssäsongen som närmar sig med stormsteg...men livet vore ju inte värt att leva om man inte får äta en supersmarrig kladdkaka mellan varven, eller hur?!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hundraprocentrecept.blogg.se

Här kommer ni hitta recepten på maten som finns som inspiration i tidningen 100% Östersund.

RSS 2.0