Nötchokladrutor

Nötchokladrutor 
1 1/4 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
100 g smör
1 1/2 dl socker
1 ägg
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
Blanda mjölet med bakpulvret.
Rör matfett och socker pösigt. Tillsätt ägget och sikta i kakao och vaniljsockret. Rör i mjölblandningen. Bred ut smeten på ett smort (oops, det glömde jag men det gick bra ändå) bakplåtspapper i liten långpanna.
Garnering 
1 1/2 dl hasselnötter och sötmandel
Grovhacka nötterna och strö över kakan.
Grädda genast mitt i ugnen ca 15 minuter.
Skär kakan i rutor medan den ännu är varm.
En gammal hederlig supergod kaka som man glömmer bort. Jag kom på att jag skulle baka den bara för att jag såg den på "Kupan"när vi var där och fikade härom dagen. 
Ps. Har ni inte fikat på "Kupans" secondhand så gör det! En stor, god räkmacka 40:-!!!!! Den kostar det dubbla på stans "inne"cafeér och är inte nåt godare där. Och så vet man att här går pengarna, åtminstone en del av pengen, till välgörande ändamål, det är fint:)
Fick smarra kakan när en kär gammal barndomsvän kom på besök idag.
Blev en chokladchock! Orkade inte ens äta upp som små stackars kakorna...Måste definitivt baka några kakor utan choklad också till jul:)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hundraprocentrecept.blogg.se

Här kommer ni hitta recepten på maten som finns som inspiration i tidningen 100% Östersund.

RSS 2.0